Ympyrän pitää olla pyöreä, myös nurkista.


- Seinäkirjoitus -

Kuka ajaa sairastuneen, vammaisen asiaa? Kuntatasolla? Älkää sanoko, että sosiaalityöntekijä. Eikö kukaan muu? Voi äly! Erittäin paha juttu, mutta kauheat epäilykset miehen asioidenhoidosta sosiaalitoimessa... kääk. Olen kysellyt pitkäaikaissairaanhoitopäätöksen antamisesta miehelle. Onko siihen mikä syy, miksi sitä ei ole ehdotettu jne. Ensinnäkin minun olisi pitänyt kysyä sitä sossusta. Miksi sairaalasta ei sitten sitä ole sanottu? Ei ainakaan minä-selkokielellä.

Nyt paljastui sitten, että päätös odottaa vain minun vastausta tulotiedoista. Tuota mitä? Minä olin sillä tasolla tietojeni kanssa, että halusin tietää onko mahdollista ja mitä kaikkea asiaan liittyy. Ja kukaan - ei kukaan - ole pyytänyt tulotietoja... Saako sosiaalityöntekijä ylipäätään soittaa puhelimella, vai onko hänellä saldoraja? Miksi minun raahauduttava koko komeudessani paikalle kysymään onko tapahtunut asioissa mitään? Miksi kysymykseen vastataan kysymyksellä?

Hoidan vaikeavammaista miestäni kolmivuorotyön ohessa vapaapäivinäni. Yritän rakentaa hänen kotiuttamissuunnitelmaansa ilman sosiaalitointa - tai juuri tällä hetkellä tuntuu, että vastoin sosiaalitointa. Onneksi Olen maailman vahvin tyttö, enkä lannistu tästäkään. Teen ympyrästä ympyrän, sen nurkistakin.