Jos haluat tietää, ketkä ovat ystäviäsi,
hanki vankilatuomio.
- Charles Bukowsky -

Vankilatuomiotakaan ei aina tarvita. Myös vakava sairastuminen omasi tai läheisen, saa nopeasti erottumaan jyvät akanoista. Omalla kohdallani miehen sairastuminen ja siitä aiheutunut omaishoidon tarve, ei suoranaisesti kadottanut ystäviä. Huomasi vain, ettei niitä niin ollutkaan.

Kaikki, joihin olin ennenkin luottanut, ovat edelleen rinnalla omien voimiensa rajoituksilla tietenkin. Iloisin yllätys oli eräs henkilö, johon vasta olin ystävystymässä. Hänestä muodostui tuki ja turva, johon olen voinut luottaa.

Näin kävi myös hakiessani netin välityksellä samaa kokeneita kohtalotovereita. Omaishoitajista olen saanut parhaimman tuen. He toimivat myös puolustusasianajajina itseni puolesta omaa itseäni vastaan. Heidän avullaan olen oppinut pitämään itseäni arvossa ja siten laittamaan itseäni riittävästi etusijalle, jonka ansiosta olen saanut paljon voimia opetella tätä omaishoitoa.

Ja kyllähän tällainen vakava sairaus tai sen jälkitila, on tavallaan jonkinlainen vankilatuomio. Suorastaan elinikäinen kakku. Ja voi olla, että kakku kevenee, mutta jossain vaiheessa se vain kasvaa. Voisikohan pyytää Tarja Haloselta armahdusta, jos olen ollut edes kymmenen vuotta ihan kiltisti?