kun järjestän juhlia, joita haluaa joku muu kuin minä. Tytär on saanut huoneensa siistittyä. Hän on kuulema nyt lomalla.... Siis haloo, minäkö olen halunnut juhlat kotiini? Ja kaikki tämä vain, koska hän haluaa rahat... jotka ovat kyllä kai jo tulleetkin postissa. Että eikö tästä nyt tässä tilanteessa voisi selvitä ihan pelkillä kiitoskorteilla.

Tunnelma yltyi suoraksi huudoksi molemmin puolin, sillä olin aamuvuorossa hikoillut ja kironnut sitä, että migreenistä huolimatta kotona ei odota lepo ja rauha, vaan siivous jatkuu. Jatkuu. Ja mitäs täällä kotona on tapahtunut? Tyttö onkin jäänyt lomalle. Vessaan kiinnitetty lappu pyysi viemään pyykit narulle. No, ne onkin. Mutta siinäkö se nyt oli? Minä käyn töissä ja turvaan toisten lomanvieton.

Ja kuten aina, kun tunnelma oikein nousee kattoon sanotaan suodattamatta toiselle mitä ajatellaan tai sitten mikä loukkaisikin pahiten tarkoittamatta sitä kuitenkaan. Jokatapauksessa minua syytettiin siitä, että tahdon pitää tytön erossa suvustaan, en vie sinne jne. Haloo. Ei ole halunnut. Kun ei kohdella tasa-arvoisesti veljensä kanssa. Tiedättehän tuon asetelman, tyttö ei niin hyvä kuin poika. Helvetti, mieheni suvulla ei ole kuningaskuntaa jaettavana. Tai sitten en ole siellä käynyt.

Toinen syytös koski sitä, että minä teetän kaikki työt hänellä. Kun pojalla oli ylppärijuhlat oli hänen tehtävä kaikkea ja velipoika pääsi vähällä. Jep. Tyttö sai siitä palkan. Ilmeisesti on päässyt unohtumaan, kun palkka on mennyt jo seuraavalla viikolla ko. juhlista. Eli ihan palkattuna omasta tahdostaan oli töissä.

Kaiken huipuksi hän meni heti nettiin, että pääsisi helvettiin täältä. Eli katsoi vuokrakämppää. Ihan miten vain haluaa. Sen verran rahanahne tyyppi, ettei suostu vuokraa maksamaan, kun voi lomailla täällä kotona. Prkl.

Paineli sitten huudettuaan ulos. Joko löytyi vuokrakämppä tai sitten se helvetti. Turha kai on toivoa, että niittäisi vihanpuuskassaan kaneille heiniä.

Että eihän siitä mitään tule, että kaksi naisihmistä saman katon alla. Joten ei muuta kuin ovet paukkuen maailmalle. Ei onneksi ole napanuora katkaisematta, joten siitä vaan onneaan etsimään. Ja pitämään omia juhliaan ihan missä lystää ilman että tällainen sikamainen nauta on sukulaissuhteita estämässä.

Että sillä lailla tällä kertaa. Koska minäkin uhkasin lakolla, jos tyttö ei siivoa ja että voisi vaikka soittaa ja perua koko bileet, että minäkin saisin lomailla. Kun minä lomailen,  minun raahattava ruokaa tonnikaupalla ja tiskattava astioita ja siivottava sekä hoidettava vielä vaikeavammainen puoliso, että mihin ne kapenee nuo minun oikeudet lomailla? Ja etenkin missä vaiheessa minä lakkaan olemasta vastuussa lapsista?

Minä luulin, että kun ovat täysvaltaisia, vastaavat itsestään. Ja minä vain jeesaan silloin kun voin. Nyt minun oletetaan tekevän ihmetekoja, vaikka olisi huolehdittava omasta jaksamisesta. Voi vittulan väki.

No, ehkä minä vain odotan tyttären paluuta ja tietoa onko juhlat tuparit vai valmistujaisjuhlat, ja missä ne pidetään. En aio kyllä lenkkiä antaa ollenkaan tässä asiassa, jos olenkin näissä tiskausasioissa pysynyt vihjauslinjalla, että josko joku muukin voisi tiskata. Ja kun kerran ei voi, sen takia lähinnä, ettei velikään tiskaa, niin tuntuu tuo selitys hieman himmeeltä, kun toinen on kahden sadan kilometrin päässä ja ei voi olla tekemässäkään sitä tiskiä.

Jos se on yritettävä edes siistiä siivouksen jälkiä ja tiskattava päivän aikana tulleet astiat ja pestävä neidinkin kotiin pestäväksi tuomia vaatteita. Eihän lomalla voi sellaista tehdä.