Olen jo ollut parisen kuukautta EriMenuun käyttäjäksi rekisteröityneenä ja profiloinut sinne itseni.

En vain ole käyttänyt ko. ohjelmaa, joten en tiennyt, että se on näin(kin) viisas.

Voin seuloa minulle sopivia ruoka- ja leivontaohjeita, mutta mutta. Tuo ylläoleva (kin) tarkoittaa sitä, että aluksi hienolta vaikuttava huomautus, ettei ohje tällaisenaan ole minulle sopiva, osoittaa, että ohjeita tehtäessä on tietyt raaka-aineet ja valmistajat esillä.

Ei ohjeissa lue, että XXXX:n tummasuklaa tai korppujauho, mutta kun jäin tuota korppujauhosta tullutta mainintaa sen sisältämästä soijasta... täh. Omissa korppujauhoissani kun ei olisi muka soijaa, tai sitten olen sen todennut olevan määrältään luokkaa hidaste. Tai no, mahantoiminnalla mitaten päinvastoin vauhdittaja.

Miksi ei suoraan sitten laiteta korppujauho ohjeeseen ja oleteta, että se kovasti allerginen nyt kuitenkin on varmaan lukutaitoinen ja tietää valita oikeanlaisia korppujauhoja kaappiinsa.

Kraaps, kraaps. Löysin minä sitten kyllä hyvääkin tässä. Ja taas huonoa. Hyvää on se, ettei ystävälliset ihmiset allergiselle ruokaa laittaessaan unohda tarkistaa tuoteselosteita. Ja huonoa se, ettei se ohjaa tekemään kauppalappua turvallisille tuotteille.

Pah. Aina on kehiteltävää. Mutta kannattaa tutustua. Pitääkin käydä katsomassa, voiko ystäväni käydä katsomassa mitä Petra voi syödä? Tulee aika veikeitä mielikuvia vastaan. Siis jos se onnistuu, minä olen se Petra ja katsokaakin, että jos minä tulen teille, olette opetelleet ohjeenlukutaitoanne ja laittaneet vispilät väpättämään.