Elämäni on niin vaikeaa,
ettei sitä ole koskaan yritetty aiemmin.

Eikä siihen olekaan vielä ilmestynyt Minä for Dummies - opasta. On vain kokeiltava, erehdyttävä, valittava toisin. Eikä auta sekään, että kuulee, mitä toisille on käynyt.

Nimittäin, olenhan  minä kuullut, että käsijarru voi jäätyä pakkasella. Ja pitkään ajattelin, etten käytä koko kässäriä. Kunnes tänä vuonna huomasin autoni aika useasti lipuvan parkkeerauksen jälkeen kohti - joskus ei mitään, mutta usein kohti toista autoa. Niinpä minä otin asenteen muokkausta ja kässärin käyttöön.

Niinpä yövuoron jälkeen parkkeerasin pihatontillemme hirveälle jäiselle rinteelle. Ja kässäri päälle, ettei auto luisu takaisin vanhainkodin pihalle asti. Mutta kappas seuraavana yönä tulikin suhteellisen kova pakkanen, joka yllätti minut - tai paremminkin sen käsijarrun toimestaan. Ja aamulla huomaankin, että sehän pitää hyvin.

En siinä aamutuimaan ymmärtänyt, että se mikä tehoaa Opel Kadettin jäätyneisiin jarruihin pätee ehkä nykyisen autoni jäätyneeseen kässäriin. Sillä mitä kohtaa kannattaisi paukutta lekalla? Kiinni jäänyttä vannettapa tietty. Ja leka heilui sitten vanhalla tottumuksella ja jäi auton varusteisiin nyt sitten pysyvästi.

Sen lisäksi autossani ei ole läppää bensatankin korkkia suojaamassa. Ja lukkosula oli kesäsiivouksessa lentänyt ties minne..... joten lukko bensakorkista jäässä ja sulat menneessä suvessa. Lämmitin avaimen tupakansytyttimellä, temppu siis tehtiin siinä vaiheessa kun löysin sen. Sillä nykyisin kai auton mukana pitäisi tulla joka merkkiin sopiva kännykänlaturi.

Minä for Dummies oppaassa tullee olemaan melko laaja autoiluun liittyvä osio. Tai ainakin luulen niin. Mutta sitä ennen kerään käytännön harjoituksin omakohtaista kokemusta autoiluun.